Sprawdzone sposoby na bezsenność

Sprawdzone sposoby na bezsenność

Problemy ze snem dotykają coraz więcej osób. Badania wykazują, że przynajmniej jedna trzecia Polaków boryka się z tym problemem. Dotyczą on nie tylko samej bezsenności, ale i problemów z zasypianiem. Kilka źle przespanych nocy skutkuje, co oczywiste, zmęczeniem, ale i problemami z koncentracją, poirytowaniem oraz spadkiem odporności. Wielu z nas zapewne kolejne dni ratowało sporymi ilościami kawy lub energetyzujących napojów, wszyscy jednak wiemy, że nie powinno być to traktowane jako długoterminowe sposoby na chroniczne niewyspanie.

Sen jest niezbędny dla prawidłowego działania mózgu a zmniejszenie jego ilości prowadzi najczęściej do:

Spadku odporności, a co za tym idzie, narażenia na przeziębienia i wirusy.
Poirytowania i możliwości wystąpienia stanów depresyjnych co wpływa na jakość naszych relacji z rodziną i przyjaciółmi.

  • Rozwoju chorób serca i nowotworów.
  • Otyłości.
  • Problemów z koncentracją i pamięcią, a przez to, problemami w pracy lub szkole oraz podejmowaniem nieprzemyślanych decyzji.

Przeciętna długość snu osoby dorosłej powinna wynosić średnio 8 godzin i nie powinna być dłuższa niż 10 godzin i nie krótsza niż 6 godzin. Ważna jest również jakość snu, długość fazy REM czyli tak zwanego głębokiego snu.
Jakie są główne przyczyny bezsenności i jak sobie z nimi radzić?

zaburzenia snu
Zaburzenia snu są coraz częstszą dolegliwością wśród Polaków

Sposób na bezsenność – zadbaj o higienę snu

Łóżko ma kojarzyć się z odpoczynkiem i snem, nie zabieraj więc do niego laptopa, nie rób internetowych zakupów, nie przeglądaj Facebooka lub Instagrama i nie skupiaj wzroku na horrorze lub thrillerze lecącym w TV. Niebieskie światło z telewizora lub monitora obniża wyrzut melatoniny a to skutkuje problemami z zaśnięciem, jego kolor kojarzy się organizmowi z początkiem dnia a nie jego końcem. Wyłącz zatem elektroniczne urządzenia na co najmniej godzinę przed snem.

Przygotuj się do snu, weź ciepłą kąpiel z eterycznymi olejkami, poproś partnera/partnerkę o masaż lub, jeśli masz taką możliwość, zastosuj hydromasaż w wannie lub pod prysznicem, zapal przy łóżku aromatyczną świeczkę i spróbuj się zrelaksować. Staraj się myśleć o pozytywnych planach na przyszłość zamiast o wydarzeniach z dnia.

Staraj się trzymać określonych godzin, w których kładziesz się spać i wstajesz. Nie da się odespać tygodnia w weekend.Jeśli jesteś bardzo zmęczony w ciągu dnia, utnij sobie drzemkę, ale nie dłuższą niż 30 minut.

Wygodne łóżko to podstawa! Jeśli masz niewygodne łóżko, nic dziwnego, że możesz mieć zaburzenia snu. Zadbaj o jakość materaca, na którym śpisz, odpowiednią kołdrę i wygodną poduszkę.

jak leczyć bezsenność
Jak leczyć bezsenność aby być pełnym energii następnego dnia ?

Kieliszek wina Cię uspokaja i pozwala zasnąć? Nic bardziej mylnego, taki sen jest mało efektywny a używki wcale nie sprzyjają zasypianiu. Dodatkowo alkohol sprzyja bezdechowi sennemu i skraca fazę REM, przez co budzimy się poirytowani i niewyspani.

Jeśli masz osobną sypialnię, staraj się nie spędzać w niej czasu nie przeznaczonego na sen. Dobrze aby to pomieszczenie kojarzyło się tylko z relaksem i snem. Łóżko służy do spania, nie do pracy ani oglądania filmów lub seriali. Nie każdy z nas ma jednak możliwość przeznaczenia osobnego pomieszczenia tylko na sen, postaraj się zatem oglądać firmy w pozycji siedzącej, a nie leżąc na łóżku, na którym później śpisz.

Jakie są sposoby na bezsenność, które możemy zastosować wieczorem lub w ciągu dnia?

Nie jedz tuż przed snem

Godziny w jakich funkcjonujemy na pewno nie pozwolą na niejedzenie po 18:00, jeśli planujemy coś przekąsić, wybierzmy potrawy niskokaloryczne czyli poniżej 200 kcal i starajmy się jeść najpóźniej dwie godziny przed snem. Żołądek pracujący, kiedy jednocześnie próbujemy usnąć, na pewno nie jest receptą na kłopoty ze snem.

Ruch dobry na problemy z zasypianiem?

To prawda, wysiłek sprawia, że sen jest dłuższy i głębszy. Postarajmy się więc o minimum 30 minutowy spacer w ciągu dnia lub wieczorem, to nas zrelaksuje i dotleni organizm. Jeśli najdzie nas ochota na trening, nie róbmy tego jednak tuż przed snem, bo to nas pobudzi zamiast uśpić.

Co na bezsenność? Przede wszystkim RELAKS

Jeśli masz problemy ze snem postaraj się dobrać dla siebie odpowiednie techniki relaksacyjne. Kiedy leżysz już w łóżku, nie wspominaj przykrych wydarzeń z dnia. Jeśli nie możesz zasnąć, wstań, usiądź w wygodnym fotelu i poczytaj książkę lub posłuchaj muzyki.

leczenie bezsenności
Niekiedy leczenie bezsenności jest konieczne do odzyskania równowagi w życiu

Zioła dobre na kłopoty ze snem

Kiedy zapytacie babcię „Co na bezsenność” na pewno poleci zioła lub ziołowe leki. Szczególnie skuteczne mogą okazać się leki zawierające ekstrakt z waleriany i chmielu, rozluźniają i działają uspokajająco a co ważne, poprawiają jakość snu.Jeśli nie przepadamy za smakiem ziół, możemy wypróbować sok wiśniowy. Jest smaczny i wypicie przynajmniej 30 ml zwiększy w naszym organizmie poziom melatoniny, wydłuży sen i poprawi jego jakość.

Melatonina lekiem na problemy z zasypianiem?

To co prawda lek syntetyczny, ale może mieć na nas korzystny wpływ przy leczeniu bezsenności. Melatonina jest syntetycznym hormonem, którego działanie polega na regulowaniu godzin snu i regulacji zegara biologicznego, jest również dostępna w aptekach bez recepty.

Jeśli domowe leczenie bezsenności nie skutkuje, czas na wizytę u lekarza.
Jeśli powyższe metody nie pomagają, tylko lekarz powie nam jak leczyć bezsenność. Może przepisać nam odpowiednie środki uspokajające i nasenne lub polecić odpowiednie ziołowe leki na bezsenność, które nie wywołają uzależnienia.

Pamiętajmy aby dbać o jakość naszego snu. Zastosowanie powyższych metod może pomóc nam w dążeniu do zdrowego, relaksującego i dodającego energii odpoczynku. Pamiętajmy również, że liczenie baranów lub picie ciepłego mleka to tylko przesąd a nie sposób na bezsenność lub zaburzenia snu.

Dodaj komentarz