Niezbędne witaminy w diecie dziecka

Niezbędne witaminy w diecie dziecka

Witaminy są niezbędne do funkcjonowania naszego organizmu, szczególnie należy zadbać o to by naszemu dziecku, dostarczyć odpowiednią porcję witamin każdego dnia.  W telewizji istnieje wiele reklam, które przedstawiają witaminowe żelki, lizaki, cukierki czy syropy, choć prezentują się świetnie i ich słodki owocowy smak pasuje dzieciom mogą one działać odwrotnie niż powinny. Zamiast pomóc dziecku dostarczyć właściwą ilość witamin mogą przysporzyć wielu problemów zdrowotnych.

Witaminy z produktów farmaceutycznych zazwyczaj są słabo przyswajalne

Najlepiej i najkorzystniej dla naszej pociechy dostarczać je w naturalnej formie. Pamiętaj, że witaminy to nie tylko warzywa i owoce ale, także kasze, makarony, nasiona, ziarna czy orzechy. To, że należy dostarczać witaminy dla dziecka już wiemy, ale większość z rodziców zastanawia się jakie witaminy dla dziecka będą najbardziej odpowiednie.

Witaminy są odpowiedzialne za prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Dzielą się na rozpuszczalne w tłuszczach czyli A, D, E, K oraz rozpuszczalne w wodzie C, B.  Prawidłową podaż witamin warto szczególnie zadbać w przypadku dzieci, rosnące organizmy potrzebują witamin do prawidłowego rozwoju narządów i odpowiedniego przebiegu wielu procesów fizjologicznych.

zestaw witamin dla dzieci
Wiesz gdzie znaleźć zestaw witamin dla dzieci ? W warzywach i owocach !

Zestaw witamin dla dzieci

Witamina D

Jeśli zastanawiasz się jakie witaminy dla dzieci w wieku szkolnym są najlepsze to Witamina D jest niezbędna. Potrzebna jest do rozwoju zdrowych kości, zapobiega krzywicy, a już w dorosłym wieku osteoporozie. Znajdziecie ją w rybach, tranie, jajkach, mlekach i serach.  Powinno podawać się ją już d pierwszych dni życia kiedy dziecko karmione jest piersią, jest dostępna w postaci kropli więc łatwo ją aplikować dziecku. Reguluje ona także gospodarkę wapniowo-fosforową przez wyrównywanie nieprawidłowego stosunku wapnia do fosforu w organizmie i poprawia funkcjonowanie układu krążenia.

Witamina C

Ta witamina odpowiedzialna jest za syntezę nowych komórek i tkanek w organizmie. Pomaga przy wchłanianiu się żelaza  dzięki czemu chroni przez np. anemią, wzmacnia system odpornościowy, bierze udział w zwalczaniu różnych infekcji i gojeniu się ran. Można ją znaleźć w czarnej porzeczce, aronii, malinach, pomarańczach, cytrynach, w czerwonej papryce i natce pietruszki.Podawana dzieciom bierze udział w wielu ważnych reakcjach i przemianach, które pobudzają procesy biochemiczne w organizmie.

Witamina B12

Dla organizmu człowieka witamina B12 ma bardzo duże znaczenie. Przede wszystkim odrywa ważną rolę w zapewnieniu właściwego funkcjonowania układu nerwowego i krwiotwórczego. Uczestniczy ona w procesach metabolicznych, jest niezbędna do prawidłowego wzrostu, wytwarzania krwinek czerwonych i pomaga na utrzymanie zdrowia psychicznego. Bierze także  udział w syntezie DNA, aminokwasów i białek szpiku kostnego. Znajdziecie ją w mięsie, rybach, serach. Jest dostępna, także jako wyrób farmaceutyczny w kroplach.

Witamina A

Witamina a jest kluczowa do prawidłowego funkcjonowanie wzroku,  układu odpornościowego oraz zwiększa przyswajanie żelaza.Ma także działanie antynowotworowe spowalnia progresje nowotworów jelita grubego czy płuc. Znajdziecie ją w marchewce, pietruszce, szpinaku, morelach, dyni.

jakie witaminy dla dziecka
Dowiedz się, jakie witaminy dla dziecka są niezbędne

Witamina E

Warto zapewnić dziecku odpowiednią porcję witaminy E, ponieważ  pełni liczne funkcje regulujące w rozwijającym się organizmie dziecka. Uczestniczy w ochronie czerwonych krwinek, jest silnym przeciw utleniaczem.Obecna jest w kaszach, oliwkach, szpinaku, awokado, malinach, nasionach słonecznika, dyni, migdałach, orzechach włoskich i w produktach pełnoziarnistych ( pieczywo, makarony) itd.

Witamina K

Jej ewentualny niedobór negatywnie wpływa na zdolność do szybkiego gojenia się ran. Witamina k2 zapobiega zwapnianiu się naczyń krwionośnych i jest odpowiedzialna za odkładanie się wapnia w kościach. Pomaga więc także w budowaniu układu kostnego. Warzywa zielona są najbogatszym źródłem tej witaminy. Jest w szpinaku, sałacie, jarmużu, kiwi, awokado i brukselce.

Witaminy podawane w pożywieniu są jedną z najlepszych form ich dostarczania organizmowi dziecka 

Naturalne witaminy pozyskiwane bezpośrednio z owoców, warzyw, mięs, serów, kasz, nasion, bez wątpienia są najlepszą formą dostarczania witamin. Równocześnie jednak jeśli sięgamy już po wyroby farmaceutyczne, nie wybierajmy kolorowych lizaków i innych słodyczy, które kuszą nasze dziecko. Dostępne są czyste witaminy w formie kropel, które dostarczają tylko to co dziecko potrzebuje, w ten sposób unikamy dodatkowego cukru w diecie dziecka.

jaki witaminy dla dzieci
Czy wiesz jaki witaminy dla dzieci są niezbędne aby zdrowo się rozwijały ?

Dzieci każdego dnia i w określonych dawkach powinny przyjmować witaminy, tak więc rodzice powinni dostarczać dzieciom witamin w pożywieniu. Dbając o to by w ich jadłospisie znajdowało się to co niezbędne. Niedobór witamin może hamować wzrost, uszkadzać układ immunologiczny, decydować o rozwoju wad postawy a nawet wpływać na zdolność do nauki. Uczmy dzieci od najmłodszych lat spożywania na co dzień dużej ilości warzyw i owoców a z pewnością dziecięcy organizm będzie dobrze się rozwijał, dziecko będzie zdrowe i nie będziemy musieli martwić się o jego niedobory. 

Dodaj komentarz