Jak poprawić samopoczucie, czyli sposoby na jesienną chandrę

Jak poprawić samopoczucie, czyli sposoby na jesienną chandrę

Nie codziennie. Nie przez całe życie. Nie broń sobie jednak być smutną, zwłaszcza, gdy przychodzą trudne szare dni. Każdy takich w swoim życiu doświadcza. Sęk w tym, aby po pierwsze nie obwiniać się za to, a po drugie wiedzieć, jak z tym pracować. Otóż właśnie – praca. Można ją nawet nazwać misją. Twoje życie jest twoją misją. A trudne momenty są wpisane w charakter tej misji. 

Trudne, czyli jakie?

Skoro wszystko w życiu zależy od ciebie, a przede wszystkim to, czy będziesz czuła się w nim dobrze, to najważniejsze jest podjęcie świadomych kroków kierowania tym „wszystkim”. Zacznij więc od definiowania sobie pewnych spraw. Nazwij, co dla ciebie znaczy trud. Nazwij to, czego się boisz. Po tym będziesz w stanie odnaleźć swoje sposoby na dobre samopoczucie.

Czemu chandra przychodzi jesienią?

Spróbuj krok po kroku odpowiedzieć sobie na kilka pytań. Weź do ręki notes, luźne kartki, swoje ulubione pisaki i zastanów się:

  1. Kiedy – w jakie dni, w jakie pory roku – czujesz, że nadchodzi chandra?
  2. Czy jest obok Ciebie ktoś, kto zawsze potrafi poprawić twoje samopoczucie?

Odnalezienie odpowiedzi na te pytania jest pierwszym krokiem do poprawy samopoczucia. Pamiętaj, że istnieją biologiczne i fizyczne uwarunkowania nastroju. Warto mieć świadomość tego, co i jak na nas wpływa. W dalszej kolejności odszukaj to, co nie jest warunkiem niezależnym (warunkiem niezależnym jest pogoda, aura, pora dnia czy roku…), a istotnie wpływa na twój nastrój. Aby poprawić swoje samopoczucie psychiczne, musisz umieć sama stwarzać dla siebie dogodną przestrzeń.

jak poprawić samopoczucie psychiczne
Czy wiesz jak poprawić samopoczucie psychiczne jesienią ?

Poprawa samopoczucia – jak to zrobić?

  1. Otaczaj się przedmiotami, które lubisz.
  2. Ubieraj się w wygodne ubrania.
  3. Sprawiają sobie małe przyjemności.

Powyższe punkty są tylko niektórymi sposobami na dobre samopoczucie. Są jednak niezwykle ważne, bo sprawiają, że czujesz się dobrze w świecie, który sama sobie tworzysz. Pamiętaj jednak, że w walce z chandrą jesienną (lub chandrą innej pory roku) najważniejsze jest świadome jej podjęcie. Umiejętność określenia, jakie są twoje ulubione przedmioty, co sprawia ci przyjemność, czy choćby jakie ubrania są dla ciebie najwygodniejsze, to wielki oręż na tej wojnie.

Walka ze stresem

Poza uwarunkowaniami wewnętrznymi, niezależnymi od nas, poza sprawami „technicznymi” naszego życia, jak ubrania czy przedmioty, istnieje jeszcze jeden bardzo ważny czynnik, od którego zależy samopoczucie. Stres. Cichy zabójca dobrego nastroju. Nie jest zależny od pogody. Nie jest zależny wyłącznie od ciebie. Zazwyczaj generuje go system, w którym jesteśmy zmuszeni funkcjonować. Pamiętaj jednak, że nie unikniemy tego, bo świat opiera się na pewnego rodzaju schemacie. Od nas tylko zależy to, czy ten schemat nami zawładnie i czy damy się ponieść stresującym sytuacjom. Stresu nie unikniemy, to pewne. Można jednak stosować pewne wręcz techniczne metody, które pomogą nam z nim walczyć. Początek jest bardzo bliski temu, jak zacząć pracować nad swoim dobrym samopoczuciem. 

  1. Nazwij źródło swojego stresu.
  2. Zdystansuj się.
  3. Oswój swój stres.

Od tego zaczyna się właściwie każdy rodzaj pracy nad sobą? Od zdefiniowania.

Musisz wiedzieć, z czym przyszło ci się mierzyć. Pamiętaj, że możesz pozbyć się stresu, ale że niestety przybiera on różne twarze, będzie wracał tak często, jak często będziesz się w życiu podejmować nowych wyzwań. Rezygnacja ze zmian w życiu nie jest rozwiązaniem i nie będzie to ucieczka przed stresem. Sposoby na zwalczenie stresu są tam, gdzie jest odwaga. Nie na darmo mówi się, że potwora w życiu trzeba najpierw oswoić. Z oswojonym można zacząć pracę. A zwalczenie stresu to fundamentalne element do budowania dobrego samopoczucia na co dzień. Czy – poza pracą nad nastawieniem psychicznym do tego, co nas stresuje – istnieją mierzalne sposoby na pozbycie się stresu? Oczywiście. Są one równie ważne, jak wymienione chwilę wcześniej trzy punkty, ale jedne od drugich nie mogą zostać odłączone. Suplementacja musi zachodzić równolegle. 

  1. Wysypiaj się.
  2. Jedz pożywne posiłki, nie przesadzaj z cukrem.
  3. Spędzaj czas na świeżym powietrzu.
jak poprawić samopoczucie
Jak poprawić samopoczucie ? Wycieczka rowerowa może być rozwiązaniem !

Zdrowy duch w zdrowym ciele!

Ten ostatni punkt warto połączyć ze sportem. Z pewnością da się naukowo udowodnić, jak pozytywnie na nasze ogólnie funkcjonowanie wpływa sport, ale czy trzeba? Wszyscy dobrze wiemy, znamy to z autopsji, jak zbawienne działanie ma dla naszego organizmu ruch na świeżym powietrzu. Nie dość, że poprawia się całe jego działanie od strony biologicznej, to i w sferze psychicznej następują szybkie i bardzo dobre zmiany. Uprawianie sportu pomaga też w dystansowaniu się od problemów. Czyli jest niezastąpionym orężem w walce ze stresem, w wojnie o dobre samopoczucie.

Nie bądź dla siebie zbyt surowa 

W tym wszystkim nie bądź dla siebie zbyt ostra. Już wystarczy, że świat jest trudny. Traktuj siebie z czułością. Mimo to nie przestawaj od siebie wymagać. Pozwól sobie czasem na gorszy dzień, ale nie przegap momentu, w którym musisz podjąć rzuconą ci przez świat rękawicę. A na koniec – najważniejsze – otaczaj się ludźmi, których kochasz i dawaj im od siebie dużo dobra. Bo to zawsze wraca, a dobro w naszym życiu może najmocniej wpłynąć na samopoczucie i najsilniej zniwelować stres. 

Dodaj komentarz