Jak wzmocnić odporność przeciwko jesiennym infekcjom?

Jak wzmocnić odporność przeciwko jesiennym infekcjom?

Za naszą odporność na infekcje odpowiada układ immunologiczny. Jeśli jest słaby, nie jest w stanie odeprzeć ataku drobnoustrojów chorobotwórczych. Jesienią wzmocnienie odporności staje się szczególnie ważne, gdyż częściej niż latem chorujemy. Jak wzmocnić odporność, aby cieszyć się dobrym zdrowiem, kiedy dni stają się krótkie i zimne?

Jesienna infekcja ? Lepiej zapobiegać, niż leczyć

Jest to stara prawda. Aby wzmocnić naszą odporność, warto o to dbać przez cały rok. Kluczowym elementem jest odpowiednia dieta, bogata w witaminy i składniki odżywcze, niezbędne aby nasz organizm i układ odpornościowy właściwie funkcjonował. Dietetycy zalecają 5 porcji warzyw i owoców dziennie. Warto sięgać po te, które są dostępne w danym sezonie. Dla naszego zdrowia najlepsze będą warzywa i owoce uprawiane ekologiczne. Świeże produkty możemy zastąpić mrożonkami.

jak wzmocnić układ immunologiczny u dorosłych
Jak wzmocnić układ immunologiczny u dorosłych ? Jedz owoce i warzywa !

Najważniejszym posiłkiem jest śniadanie. Znasz powiedzenie: „Śniadanie zjedz sam, obiadem podziel się z przyjacielem, a kolację oddaj wrogowi”? Śniadanie daje nam energię do działania na cały dzień. Komórki układu odpornościowego do walki z drobnoustrojami potrzebują właściwego odżywienia i energii, dlatego śniadanie powinniśmy zjeść najpóźniej godzinę po wstaniu z łóżka. Najlepiej, jeśli będzie ciepłe i sycące, ale niezbyt obciążające układ pokarmowy. Nie powinno w nim zabraknąć węglowodanów, białek i tłuszczów.

Jak zapobiec jesiennym infekcją ?

W porze obiadowej jesienią odpowiednie będą zupy. Długo gotowane, na wywarze mięsnym lub warzywnym, z dodatkiem zdrowej kaszy i rozgrzewającymi przyprawami pozwolą zachować odpowiedni poziom energii i wspomóc funkcjonowanie układu odpornościowego.

Zamiast niezdrowych przekąsek, na jakie zwykle mamy ochotę, kiedy dni stają się chłodniejsze (chipsy, czekolada, słodycze), warto sięgnąć po suszone owoce, orzechy, pestki dyni czy słonecznika. Zaspokoją potrzebą podjadania, oraz dostarczą witamin i mikroelementów.

Na układ odpornościowy mają również wpływ różnego rodzaju używki, dlatego jeśli chcesz poprawić swoją odporność, zrezygnuj z mocnego alkoholu, papierosów a kawę zastąp rozgrzewającą herbatą z dodatkiem cytryny, imbiru lub cynamonu i modu. Szczególnie zdrowe są herbatki z:

  • owocu dzikiej róży, 
  • czarnego bzu, 
  • aronii, 
  • malin,

Zawierają duże ilości witaminy C, wapnia, fosforu, magnezu i żelaza. 
Powinniśmy również w naszej diecie uwzględnić odpowiednie ilości zdrowych tłuszczów pochodzenia roślinnego, zawierających kwas omega-3, który usprawnia działanie układu odpornościowego. Najlepszymi jego źródłami są oliwki, ryby morskie i siemię lniane.

co na wzmocnienie organizmu
Czy zastanawiałeś się kiedyś, co będzie najlepsze na wzmocnienie organizmu ?

Co na wzmocnienie organizmu?

Właściwa dieta to nie wszystko. Ważna jest również odpowiednia dawka ruchu. Najlepszy będzie taki wysiłek fizyczny, który sprawia nam przyjemność. Może to być basen, spacery z kijkami, lub joga. Małe zmiany mogą dać duże efekty, więc może zamiast pojechać windą, pójdziesz po schodach, lub wysiądziesz jeden przystanek wcześniej i przejdziesz się szybszym krokiem, oddychając głęboko przez nos? Nie rezygnuj z ruchu na świeżym powietrzu, nawet jeśli jest mróz, czy pada deszcz.
Korzyści płynące z regularnej aktywności fizycznej:

  • dotlenienie wszystkich komórek, 
  • lepsza koncentracja,
  • obniżenie poziomu stresu, 
  • wyższy poziom energii,
  • większa aktywność komórek odpowiedzialnych za odporność.

Jak jeszcze możemy wzmocnić swoją odporność?

Według najnowszych badań czynnikiem, który najmocniej wpływa na zaburzenie odpowiedniej pracy układu immunologicznego jest stres. Organizm w stanie ciągłego stresu nie jest w stanie prawidłowo funkcjonować. W dzisiejszych czasach trudno całkowicie uniknąć stresu. Żyjemy szybko, mamy coraz więcej obowiązków i mniej czasu na odpoczynek. Jednak, dla własnego zdrowia powinniśmy się nauczyć relaksować. Aby organizm mógł się zregenerować potrzebujemy równowagi pomiędzy aktywnością a odpoczynkiem.

Odpowiednia dawka snu (7-8 godzin), czas spędzony na drobnych przyjemnościach, np. czytanie książki, słuchanie muzyki, relaksująca kąpiel lub wyjście z przyjaciółmi bywa remedium na napięcie, które utrzymywane zbyt długo staje się przyczyną mniejszej odporności na infekcje.
W zdrowym ciele zdrowy duch

Metody walki z jesienną infekcją – dorośli

Jeśli zależy nam na wzmocnieniu układu odpornościowego u dorosłych, możemy zastosować hartowanie. Zahartowany organizm łatwiej znosi zmiany temperatury i radzi sobie z infekcjami. Jednym z rozwiązań jest sauna. Korzyści z regularnego jej stosowania:

  • wzmożona produkcja ciał odpornościowych, 
  • oczyszczenie organizmu z toksyn,
  • dotlenienie tkanek,
  • obniżenie ciśnienia krwi,
  • podwyższenie ciepłoty ciała o 2-3 stopnie, co eliminuje zarazki,

Z sauny nie można korzystać w trakcie infekcji, przy problemach z krążeniem, niewydolnością oddechową, skazą krwotoczną, a także kobiety w trakcie ciąży i miesiączki.

jak wzmocnić organizm
Jak wzmocnić organizm i cieszyć się zdrowiem ?

Możemy zadbać o wzmocnienie odporności także hartując się w domu. W tym celu należy nalać do miski lub wanny zimnej wody i dreptając moczyć je najpierw przez minutę a następnie wydłużając ten czas do 5 minut. Po zabiegu wycieramy nogi i zakładamy ciepłe skarpety. Dobrze sprawdza się również naprzemiennie ciepły i zimny prysznic. Zaczynamy od polewania się ciepłą wodą, stopniowo obniżając jej temperaturę, aż będzie zimna, następnie znowu ciepła. Powtarzamy 4-5 razy, kończymy zimną wodą.

Walka z jesienną infekcją – podsumowanie

Dobrym nawykiem, który nie jest bez znaczenia dla naszej odporności jest mycie rąk. Wydawać by się mogło, że jest to oczywisty zabieg, jednak wielu ludzi zapomina umyć ręce po przyjściu do domu, Jest to szczególnie ważne po pracy, lub zakupach, gdzie mieliśmy do czynienia z dużym skupiskiem ludzi (i czynników chorobotwórczych). Dokładne umycie rąk może nas uchronić od jesiennej infekcji.
Podobnie jak uśmiech i optymizm. Ludzie pozytywnie nastawieni do życia mniej chorują, a więc uśmiechnij się i ciesz jesienią bez infekcji!

Dodaj komentarz