Witamina D – Słońce w kapsułce

Witamina D – Słońce w kapsułce

Witamina D należy do witamin rozpuszczalnych w tłuszczach co oznacza, że powinna być spożywana w trakcie posiłku lub popita mlekiem. Jest ona syntetyzowana w naszej skórze dzięki oddziaływaniu promieni słonecznych – w okresie wiosenno-letnim taki sposób dostarczania witaminy D do organizmu w zupełności wystarcza. Aby pokryć jej zapotrzebowanie w tym czasie należy wystawić się na działanie słońca przez około 15 minut dziennie w godzinach 10-15. Dodatkowo witamina ta jest dostarczana do organizmu poprzez spożywanie produktów, które są w nią bogate: nabiał, mięso, jaja, ryby morskie oraz tran. Mimo wielu jej źródeł wciąż mogą występować niedobory, szczególnie w okresie jesienno-zimowym. W tym czasie najlepszym rozwiązaniem jest wdrożenie suplementacji witaminy D.

Niedobór witaminy D

Witamina D wpływa na mineralizację tkanki kostnej oraz reguluje gospodarkę wapniowo-fosforanową w organizmie. Około 50% ludzi na świecie cierpi na niedobór witaminy D. Najniższe jej stężenia we krwi są w styczniu oraz lutym, kiedy promieniowanie słoneczne nie jest wystarczające żeby wpływać na jej produkcję ze skóry. Również długotrwałe utrzymywanie się zachmurzenia, przez które promienie słoneczne UVB nie docierają w odpowiednich ilościach do skóry, może grozić rozwojem niedoborów. Główne skutki niedoboru witaminy D to:

  • osteoporoza, która doprowadza do dużej podatności kości na złamania nawet przy niedużym ich uszkodzeniu,
  • krzywica u dzieci, która jest spowodowana zmniejszonym zmineralizowaniem tkanki kostnej,
  • zwiększone ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia, chorób zapalnych i nowotworowych,
  • cukrzyca typu I oraz II oraz insulinooporość,
  • nadciśnienie tętnicze,
  • rozwój choroby Alzheimera w przyszłości,
  • zaburzenia na tle psychicznym (w tym depresja).
objawy niedoboru witaminy D
Kąpiele słoneczne są idealnym sposobem na uzupełnienie witaminy D

Niedobór witaminy D wpływa na pogorszenie wchłaniania wapnia i fosforu z pożywienia, co powoduje osłabienie się kości – może dochodzić do częstszych ich złamań, bólu stawów i mięśni.

Objawy niedoboru witaminy D

Najczęstszym objawem niedoboru witaminy D jest ciągłe uczucie zmęczenia, brak energii, szybkie przemęczanie się. Skutkiem niedoboru witaminy D jest osłabienie odporności, przez które łatwiej i częściej można zachorować – organizm nie ma bowiem na tyle siły, żeby zwalczać atakujące go wirusy i bakterie. Kolejnymi częstymi objawami są:

  • bóle kostne, stawowe i mięśniowe spowodowane ich osłabieniem przez niedostateczną ilość witaminy D i wapnia,
  • nawracający ból kręgosłupa,
  • osłabienie i wypadanie włosów – brak odpowiedniej ilości witaminy D przyczynia się w tym wypadku do zakłócenia cyklu wzrostu włosa,
  • depresja, złe nastawienie do wszystkiego, częsty smutek, stany lękowe,
  • gorsza regeneracja organizmu po przebytych chorobach oraz problemy z gojeniem się ran,
  • utrata apetytu oraz biegunki,
  • bezsenność.

Przy zaobserwowaniu u siebie takich objawów, które występują już od długiego czasu należy wybrać się na wizytę lekarską i skonsultować swój stan ze specjalistą. Jeżeli przyczyną danych objawów jest niedobór witaminy D, to wtedy lekarz dobierze odpowiednią jej dawkę i lek, który ją dostarczy.

Kto jest narażony na niedobory witaminy D?

Najczęściej suplementacji witaminą D wymagają osoby otyłe, małe dzieci oraz osoby starsze. Badania potwierdziły, że im wyższy wskaźnik BMI tym niższe stężenie witaminy D – nadmierna masa ciała wpływa bowiem na obniżenie syntezy skórnej tej witaminy. Osoby starsze natomiast z wiekiem mają coraz mniej substancji odpowiedzialnej za syntezę witaminy D z promieni słonecznych – przyczynia się to do występowania niedostatecznej jej ilości w organizmie. 

skutki niedoboru witaminy D
Skutki związane z niedoborem witaminy D mogą między innymi pogorszyć nasze samopoczucie

Na niedobór witaminy D narażone są także osoby o ciemniej karnacji, ponieważ duża zawartość barwnika skóry (melaminy) hamuje syntezę skórnej witaminy D. Im większa ilość melaminy, niż mniejsza zdolność do syntetyzowania witaminy D z promieniowania UVB.

Jaką witaminę D wybrać?

Suplementacja witaminą D jest konieczna nie tylko w okresie jesienno-zimowym, ale także w przypadku wykrycia jej niedoborów podczas badania krwi. Na rynku dostępnych jest dużo suplementów dostarczających samą witaminę D, witaminę D+K oraz wiele innych kombinacji. Nie warto jednak samemu decydować się na zakup takich preparatów, gdyż mogą one nie być na tyle skuteczne, by pokryć niedobory. Każdy z dostępnych suplementów ma też różne ilości witaminy D w jednej dawce – niektóre dostarczają jej 500 I.U. (jednostek), niektóre 1000 I.U., a pozostałe jeszcze więcej.

Ilość dostarczanej witaminy D powinna być skonsultowana ze specjalistą, ponieważ spożywając jej za mało jesteśmy narażeni na długotrwałe niedobory. Zbyt duże jej stosowanie także może być niebezpiecznie, ponieważ nadmiar witaminy D skutkuje hiperkalcemią, czyli zbyt dużym stężeniem wapnia we krwi. Hiperkalcemia może zaburzyć czynności narządów (np. nerek) oraz powodować zaburzenia ze strony układu pokarmowego i sercowo-naczyniowego.

Najlepszym rozwiązaniem przy uzupełnianiu niedobór jest wybór nie suplementu, a leku – są one bowiem o wiele lepiej przebadane pod kątem skuteczności działania. Suplementy zaś nie zawsze spełniają swoje role i mogą nie przynosić pożądanych efektów.

Dodaj komentarz